Zakelijk Fondsenwerven doe je samen!

geplaatst in: Inspiratie | 0

Zakelijk Fondsenwerven doe je met je hele organisatie!

Ik constateer dat de zakelijke fondsenwerver het vaak letterlijk en figuurlijk in zijn eentje moet doen. Jammer. Elk goed doel kent toch een bestuur en/of een raad van toezicht met mensen die hun sporen in de samenleving hebben verdiend. Ze besturen -zoveel is zeker- maar hun kapitale netwerk wordt vaak te weinig ingezet. De zakelijke fondsenwerver mag het vaak in z’n eentje opknappen. Het is tenslotte zijn werk. Een gemiste kans, want zonder kruiwagen is het vrijwel onmogelijk om direct de juiste ingang op het juiste niveau te krijgen. Mijn ervaring leert dat het rendement van de zakelijke fondsenwerver met minimaal 50% omhoog gaat als hij via-via afspraken kan maken. In mijn optiek is het ondenkbaar dat het bestuur niet zijn netwerk ter beschikking stelt van het goede doel. Uiteindelijk streef je met elkaar hetzelfde na. Het vak van fondsenwerver is al ingewikkeld genoeg.

De traditionele particuliere fondsenwerving staat de laatste jaren onder druk. Er zijn nieuwe generaties donateurs die niet gebonden willen zijn met doorlopende machtigingen. Ik vind het heerlijk als ik weer een chari-goeroe hoor roepen dat direct mail niet dood is. Ongetwijfeld zijn er nog steeds voldoende doelgroep-niches die de komende jaren succesvol via dm, tm en de andere kanalen kunnen worden bewerkt. Een grote toekomst heeft het volgens mij niet. Weer eerlijk en kijk om je heen. Met de bestaande fondsenwervingskanalen kunnen we steeds grotere groepen van de samenleving niet meer bereiken, laat staan raken. Daar heb je geen meting van het donateursvertrouwen voor nodig… Op elk feestje waar ik zit word ik ermee geconfronteerd, veel mensen zijn geïrriteerd over de traditionele fondsenwerving. Herkenbaar?

De oplossing zit in laagdrempelige manieren van goed-doen realiseren. Maar hoe ga je die ontwikkelen, testen en uitrollen zonder dat je weet waar het gaat eindigen? Inderdaad, precies daar komt het bedrijfsleven om de hoek kijken. Er zijn genoeg bedrijven te bedenken die op zoek zijn naar hoe ze het verschil kunnen maken om klanten te vinden, te boeien en te binden. De sleutel tot succes is dus de kracht van je donateurs te matchen met het bedrijfsleven, zodat de laatste de investering wil dragen. Dat betekent dat er partnerships moeten worden ontwikkeld. Dat geeft de zakelijke fondsenwerver de juiste bagage om het gesprek aan te gaan met het bedrijfsleven. Zijn doelstelling zal dan niet alleen worden uitgedrukt in geld, maar juist in waarde. Waarde kan betekenen dat hij samen met de afdeling particuliere fondsenwerving initiatieven kan opstarten die zich uitbetalen in nieuwe en grotere inkomsten.

Als je hierover een keer van gedachten wilt wisselen, neem dan gerust contact op.

Bert Merkestein
(06) 34 93 04 50
bert@addfunds.nl

Laat een reactie achter