Waar sta jij met je Zakelijke Fondsenwerving?

geplaatst in: Inspiratie | 0

Laatst had ik een leuk gesprek met een fondsenwerver die als taak had om geld te werven via partnerships met het bedrijfsleven. Ik zag bij hem een interessante tweestrijd. De energie om deals te sluiten straalde van hem af. Aan de andere kant begon hij last te krijgen van allerlei interne weerstanden. Er waren beperkte middelen en er was maar heel weinig draagvlak binnen de organisatie. Hij zat duidelijk bij een “Half om Half” Doel. Een wat?

In de afgelopen jaren heb ik met Addfunds met allerlei goede doelen van gedachten mogen wisselen over hun zakelijke fondsenwerving. Een vakgebied waar zeker interesse voor is, maar waar ook veel koudwatervrees voor bestaat.

Op dit moment zie ik bij de goede doelen een duidelijke vierdeling ontstaan:

 

Vierdeling goede doelen

Groep 1; Gearriveerde Top Doelen
Deze fondsen timmeren met succes aan de weg en zijn het bewijs dat er met de nodige middelen, inzet en focus een goed rendement kan worden gehaald uit Zakelijk Fondsenwerven. Ze hebben een aantal gemeenschappelijke kenmerken op het gebied van hoe ze de markt bewerken, met welke middelen en hoe het vakgebied binnen de organisatie is geborgd.

Groep 2; “Half om Half“ Doelen
Dit is de grootste groep van goede doelen. Zij hebben veelal iemand in dienst die zakelijk fondsen (erbij) werft en die bescheiden inkomsten genereert. Alles gebeurt in de marge en met de handrem erop. Deze goede doelen pakken niet echt door. Dat komt o.a. omdat ze:

  • niet de juiste propositie hebben

  • de organisatie er niet helemaal achter staat

  • niet professioneel zijn in hun zakelijke marktbewerking

  • de middelen en mankracht missen of willen vrij maken die noodzakelijk zijn om betrokken partnerships aan te gaan

Groep 3, Ondernemende Doelen
Deze goede doelen zijn vaak wat jonger en wat minder traditioneel. Ze kennen een groei scenario en kunnen zich gemakkelijker aanpassen aan de behoeften van het bedrijfsleven. Ze zijn in staat om partnerships te sluiten die voor beide partijen evenveel opleveren. De interne mindset en focus voor zakelijk fondsenwerven klopt, het ontbreekt vaak aan middelen en capaciteit om versneld (met dubbele cijfers) verder te groeien.

Groep 4; Niet Willende Doelen
Deze doelen kunnen zich vanwege allerlei (soms principiële) redenen niet verbinden aan het bedrijfsleven. Voor deze partijen lijkt zakelijk fondsenwerven helaas niet weggelegd.

Hoe kom jij tussen de “Gearriveerde Top Doelen” te staan?
Wellicht herken je jezelf direct in één van deze groepen, wellicht is het lastig om hier een objectief zelfbeeld over te geven. Het begint met het in kaart brengen van waar je nu staat. Wat doe je goed en wat moet echt beter om de volgende stap te kunnen maken.

Recent heeft Addfunds de Zakelijke Fondsenwerving-Scorecard® gelanceerd. Een gratis benchmark waarmee je je zakelijke fondsenwerving kan vergelijken met andere goede doelen. En, met organisaties uit andere branches. Het initiatief sluit dan ook volledig aan bij het Sizo B2B Marktbewerkingsonderzoek 2015.

Breng nu in kaart waar je staat ten opzichte van anderen en ontdek wat je kan doen om je zakelijke fondsenwerving op een hoger niveau te krijgen. Ga naar: http://www.addfunds.nl/benchmark/ Gewoon doen!

Bert

Laat een reactie achter