Hoe vind je de juiste partner?

geplaatst in: Inspiratie | 0

Hoe vind je de juiste partner?
Alleen is maar alleen. Zowel mensen als organisaties zijn op zoek naar verbinding met anderen. Of het nu gaat om de liefde of om een zakelijke samenwerking. Steeds vaker zie ik dat een bedrijf op zoek is naar een non-profitorganisatie als partner. Daarmee willen ze vorm en inhoud geven aan hun maatschappelijke betrokkenheid.

Een non-profit kan met een zakelijke partner z’n organisatie versterken, een project -al dan niet versneld- uitvoeren en wellicht extra publiciteit krijgen. Aan de andere kant profiteert het bedrijf van het partnership met impulsen voor haar bedrijfsstrategie, marketing en human resources. Hoe dan ook, het doel voor beide partners is wederzijds profijt. En, dat gaat volgens mij veel verder dan het uitschrijven van een cheque.

Zoals tegenwoordig ruim één op de drie huwelijken strandt, gaat een ondernemend filantropisch partnership ook geregeld mis. Een zorgvuldige partnerselectie bepaalt het uiteindelijke succes van de samenwerking. Hoewel het misschien wat vreemd overkomt, is het mijn ervaring dat de geformuleerde ‘exit’ vanaf de start belangrijk is. Natuurlijk hoop je dat het nooit nodig is, maar wanneer het afscheid adequaat is geformuleerd, geeft dat veel rust. Maar voor het zover is moet er wel de juiste partner zijn geselecteerd.

Een vijftal tips voor een succesvolle partnerselectie:

1. Selecteer op basis van chemie, motivatie en complementariteit
2. Denk als een bedrijf in termen van kosten en opbrengsten
3. Begin kleinschalig, bouw vertrouwen op en groei verder
4. Wees creatief in de portfolio van de samenwerking
5. Zorg voor een heldere communicatie met alle stakeholders

Een gelukkig huwelijk komt niemand aanwaaien. Ook voor een partnership tussen een bedrijf en een non-profit moet veel werk worden verricht om er samen gelukkig van te zijn – en te blijven. Het levert dan wel meetbaar positieve effecten op, die de samenleving weer een beetje mooier maakt.

Jos Rath

Laat een reactie achter